Komety vizuálně v lednu 2014

2013r120131128lrgbweb_3[1].jpg
Ve středu vstoupíme do Nového roku, do roku 2014. Co nám v jeho prvním měsíci přinesou komety? C/2012 S1 (ISON) se definitivně ztratila a s obrovskou pravděpodobností již neexistuje. Nečekaně rychle začala slábnout i kometa C/2013 V3 (Nevski), jež byla v listopadu a v prvních dnech prosince v dosahu binokulárů. Na obloze ale stále máme dvě jasné komety a spoustu slabších komet pro větší dalekohledy. Všechny tyto komety by měly být vidět vizuálně během měsíce ledna:
C/2013 R1 (Lovejoy)
Kometa C/2013 R1 (Lovejoy) již začíná o něco rychleji slábnout. Poté, co dosáhla na přelomu listopadu a prosince největší jasnosti okolo 4,5 mag, zpočátku prosince prakticky neslábla. K jeho konci se ale vzdalovala už nejen od Země, ale i od Slunce a proto začala slábnout o něco rychlejším tempem. Aktuálně má okolo 6 mag a bude dále slábnout. Ke konci ledna již kometa zeslábne pod 8 mag. Celý měsíc bude v bezpečném dosahu binokulárů.

2013R1 eph (Leden 2014).jpg
Z efemeridy, kterou jsem pro kometu vytvořil, je patrné, že v prvních asi třech dnech ledna může být viditelná ještě velmi nízko nad obzorem i na večerní obloze. Po zbytek měsíce se její viditelnost omezí na ranní nebe, kde se bude pohybovat po celou dobu před začátkem astronomického soumraku 27° vysoko nad obzorem.

V prvních dnech měsíce se kometa bude pohybovat v souhvězdí Herkula, ze kterého se velmi rychle dostane do Hadonoše.

chart2[1].gif
C/2012 X1 (LINEAR)
Další jasná kometa, která bude kometě C/2013 R1 (Lovejoy) sekundovat na ranní obloze. Její jasnost se díky rostoucí aktivitě bude pravděpodobně pomalu zvyšovat, po celý měsíc by se mohla pohybovat kolem 8,5 mag. Kometa bude pozorovatelná i většími binokuláry.

2012X1 eph (Leden 2014).jpg
Nejlepší viditelnosti tedy kometa dosáhne taktéž před začátkem astronomického soumraku, kdy může být až 30° nad obzorem. Kometa bude viditelná pouze na ranní obloze.

To, že bude kometa blízko ke kometě C/2013 R1 (Lovejoy), dokazuje i souhvězdí, ve kterém se bude celý měsíc pohybovat. Bude to Hadonoš.

Mapky pro vyhledání komety:
chart1[1].gif
chart2[1].gif
154P/Brewington
Tato krátkoperiodická kometa už začne slábnout pravděpodobně o něco rychleji. Zeslábne ze současných 10,5 mag na 12 mag ke konci měsíce. Na rozdíl od dvou předchozích komet ji zejména kvůli její difúznosti už pravděpodobně nespatříte binokulárem nebo menším dalekohledem. V dalekohledu o průměru 20 cm a více ale stále bude celkem dobře vidět.

154P eph (Leden 2014).jpg
Kometa je vidět od setmění do půlnoci. Nejlepší podmínky nastávají právě hned po astronomickém soumraku, kde se pohybuje okolo 57° vysoko.

Kometa se bude v průběhu ledna pohybovat souhvězdími Pegas a Andromeda.

2013-chart[1].gif
C/2013 V3 (Nevski)
Tato kometa bude v průběhu ledna nejspíše pokračovat v rychlejším slábnutí. Z nynějších 12 mag bude mít na konci měsíce pravděpodobně okolo 14,5 mag a bude vidět jenom těmi největšími dalekohledy. Prvních pár dnů by ale mohla být vidět i v dalekohledech s průměrem okolo 20 cm.

2013V3 eph (Leden 2014).jpg
Viditelnost komety ale evidentně půjde opačným trendem. Kometa bude postupně viditelná celou noc, přičemž nejlepší viditelnosti bude dosahovat zhruba mezi 3. a 4. hodinou ranní. Ke konci měsíce bude před 3:00 SEČ téměř v nadhlavníku!

Prvních pár dnů v lednu se kometa bude posouvat souhvězdím Malého Lva, ze kterého ale záhy přejde do Velké Medvědice.

chart[1].gif
290P/Jäger
Kometa, která se bude blížit maximu jasnosti okolo 12 mag. Měla by být snadným cílem pro střední dalekohledy.

290P eph (Leden 2014).jpg
Viditelnost komety je výborná, bude vidět celou noc, nejlépe před půlnocí. Nejideálnější čas na vyhledání komety bude kolem 22. hodiny SEČ, kdy se bude pohybovat kolem 75° nad obzorem.

Kometa bude celý měsíc v souhvězdí Vozky.

2014-chart1[1].gif
C/2006 S3 (LONEOS)
Již pomalu slábnoucí kometa, která se na ranní obloze objevila po konjunkci se Sluncem. Během příštích několika týdnů bude přechodně nepatrně zjasňovat kvůli tomu, že se začne přibližovat Zemi. V přísluní už byla v roce 2012 a zjasnila na 11,5 mag. Protože se jedná o velmi vzdálenou kometu, uvidíme ji ve vizuálním dosahu ještě minimálně rok. Během ledna 2014 si bude držet konstantních 13 mag. Vzhledem k tomu, že nebude nějak obzvláště vysoko nad obzorem, na ni asi bude nutné vzít pokud možno co největší dalekohled.

2006S3 eph (Leden 2014).jpg
Kometa bude vidět na ranní obloze, nejvýše vystoupí 26° nad jižní obzor na konci astronomické noci.

Pohyb komety po obloze bude velmi pomalý, celý měsíc bude viset v Panně, pár stupňů od hvězdy Spica (alpha Vir).

chart2[3].gif
C/2013 V1 (Boattini)
Kometa, která by se měla pohybovat okolo 13 mag. Nejspíše bude bez problémů viditelná i středními dalekohledy.

2013V1 eph (Leden 2014).jpg
Pozorovací podmínky komety se budou vylepšovat. Nejlepší viditelnost připadá na večerní hodiny, ale bude vidět i krátce přes půlnoc.

Kometa se bude v průběhu ledna pohybovat v souhvězdí Velryby. Na samém konci prvního kalendářního měsíce přejde do Berana.

chart1[3].gif
C/2011 J2 (LINEAR)
Další kometa okolo 13 mag nebo o trochu slabší. V prvních dnech ledna by měla dosáhnout maxima jasnosti (13,2 mag). Pozorovací podmínky budou dobré, a tak by mohla být vidět středními dalekohledy.

2011J2 eph (Leden 2014).jpg
Kometa bude vidět celou noc, nejlépe večer, kdy se bude pohybovat okolo 57° nad obzorem.

V lednu kometa bude v souhvězdí Cefea.

chart[3].gif
C/2013 V2 (Borisov)
Dost možná kometa pod vizuálním dosahem. Španěl Carlos Labordena ale odhadl jasnost komety 15. prosince na 11,1 mag. Je tedy možné, že kometa prochází outburstem. Potvrzení od dalších pozorovatelů ale chybí. Podle mé propočítané efemeridy by mohla být o něco slabší než 13 mag. Je tedy nutné zjistit o kometě další informace, pravděpodobně ale je viditelná velkými dalekohledy vizuálně.

2013V2 eph (Leden 2014).jpg
Pozorovací podmínky komety budou výborné, okolo deváté hodiny večerní se bude pohybovat blízko nadhlavníku!

Kometa bude celý měsíc v souhvězdí Žirafy.

chart[1].gif
C/2012 F6 (Lemmon)
Díky perihelové asymetrii (pomalejší slábnutí po průchodu perihelem) je tato kometa stále vidět vizuálně většími dalekohledy. Jinak tomu nebude ani v lednu, kdy se její jasnost bude pohybovat okolo 14,5 mag.

2012F6 eph (Leden 2014).jpg
Pozorovací podmínky komety jsou dobré, kometa je vidět celou noc, byť se okolo půlnoci nachází pouze 10° nad severním obzorem. Nejlepší viditelnost komety se bude postupně překlápět z večerních hodin do hodin ranních. Na začátku měsíce bude kometa vidět na konci astronomického soumraku 40° vysoko, na konci měsíce kometu naleznete na začátku astronomického soumraku 35° nad obzorem.

Kometa se bude po celý měsíc pohybovat souhvězdím Labutě.

chart3[3].gif
Doporučení: Vzhledem k tomu, že je kometa ve vizuálním dosahu déle, než se očekávalo, je potřeba si její přesnou polohu dohledat v počítačovém planetáriu.
C/2012 K1 (PanSTARRS)
Kometa, která bude v průběhu ledna rychle zjasňovat. I tak ji ale bude možné vidět pouze těmi největšími amatérskými dalekohledy. Na ranní obloze se objevila po konjunkci se Sluncem. Ze současných 14,5 mag zjasní až na 13,5 mag na konci měsíce. Kometa je celkem nadějnou kometou roku 2014, v pozvolném maximu jasnosti by měla mít od konce srpna do začátku října 6,3 mag.

2012K1 eph (Leden 2014).jpg
Kometa bude vidět výhradně na ranní obloze, ze začátku ledna to bude 30°, ke konci měsíce však bude stoupat až 45° vysoko.

Kometa v průběhu měsíce přejde z Hadonoše do Herkula a bude tak nedaleko dvojice jasných ranních komet C/2013 R1 (Lovejoy) a C/2012 X1 (LINEAR).

chart1[3].gif
134P/Kowal-Vávrová
Jedná se spíše o kometu do počtu. V maximu jasnosti by v květnu mohla být jasnější než 13 mag, během ledna se bude dostávat do vizuálního dosahu. Kometa bude zjasňovat z 15 mag na začátku měsíce na nějakých 14,3 mag na konci měsíce. V dalekohledech s průměrem objektivu pod 40 cm prakticky nebude šance kometu během ledna spatřit.

134P eph (Leden 2014).jpg
Kometa bude vidět výhradně ráno. Na začátku astronomického soumraku se bude pohybovat zhruba 30° nad obzorem.

Nejen v lednu, ale i několik dalších měsíců se kometa bude pohybovat velmi pomalu v souhvězdí Panny.

2014-chart[1].gif